Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση του Global Soft Power Index της Brand Finance, μιας εταιρείας συμβούλων αξιολόγησης εμπορικών σημάτων, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο αναδεικνύονται ως τα έθνη με τη μεγαλύτερη επιρροή σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ πλέον η Κίνα κατατάσσεται στην τρίτη θέση, ξεπερνώντας την Ιαπωνία και τη Γερμανία.

Η Brand Finance δημοσιεύει τον Παγκόσμιο Δείκτη Ήπιας Ισχύος με βάση μια έρευνα σε περισσότερους από 170.000 ερωτηθέντες από περισσότερες από 100 χώρες για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με τις παγκόσμιες αντιλήψεις και για τα 193 κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών. Χάρη στο εύρος της έρευνας, ο Δείκτης αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη μελέτη στον κόσμο σχετικά με τις αντιλήψεις για τις εθνικές μάρκες, παρέχοντας μια εις βάθος ανάλυση της εξελισσόμενης κατάστασης της ήπιας ισχύος, καθώς τα έθνη αντιμετωπίζουν σημαντικές παγκόσμιες αλλαγές και προκλήσεις.

Η ήπια ισχύς ορίζεται ως η ικανότητα ενός έθνους να επηρεάζει τις προτιμήσεις και τις συμπεριφορές διαφόρων παραγόντων στη διεθνή σκηνή (κράτη,επιχειρήσεις, κοινότητες, κοινό κ.λπ.) μέσω της έλξης και της πειθούς και όχι μέσω του εξαναγκασμού. Κάθε έθνος βαθμολογείται σε 55 διαφορετικές μετρήσεις για να προκύψει μια συνολική βαθμολογία 100 και κατατάσσεται κατά σειρά από την πρώτη έως την 193η θέση. Η έκθεση διαπίστωσε ότι σε μια εποχή παγκόσμιας αβεβαιότητας και αστάθειας, τα οικονομικά διαπιστευτήρια συμβάλλουν όλο και περισσότερο στην ήπια ισχύ ενός έθνους.

Το εθνικό brand

Χαρακτηριστικά του εθνικού brand, όπως “ισχυρή και σταθερή οικονομία” και “προϊόντα και εμπορικά σήματα που αγαπά ο κόσμος“, αναδεικνύονται ως βασικοί παράγοντες επιρροής και φήμης στην παγκόσμια σκηνή. Η τάση αυτή εξηγεί τη συνεχιζόμενη κυριαρχία των μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα, καθώς και μικρότερων ανεπτυγμένων οικονομιών, όπως η Ελβετία και τα HAE, στην κορυφή της κατάταξης. Τα κυρίαρχα εθνικά brands καταγράφουν ταχύτερη αύξηση της ήπιας ισχύος (κατά μέσο όρο +3,1 μονάδες στην πρώτη 50άδα) σε σχέση με τα υπόλοιπα μέλη της κατάταξης (κατά μέσο όρο -1,3 μονάδες για τις χώρες που κατατάσσονται στις θέσεις 51-193).

Ο David Haigh, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Brand Finance, σχολίασε τα ευρήματα της έρευνας, λέγοντας ότι “ο παγκόσμιος δείκτης Soft Power 2024 υπογραμμίζει την πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ των παγκόσμιων γεγονότων και των οικονομικών μεταβολών στη διαμόρφωση της ήπιας ισχύος. Καθώς τα έθνη περιηγούνται σε αυτές τις δυναμικές, η σημασία μιας στρατηγικής προσέγγισης στο nation branding, που υποστηρίζεται από έρευνα αντιλήψεων και οικονομική ανάλυση, γίνεται όλο και πιο εμφανής“.

Πρωτιά για ΗΠΑ

Οι ΗΠΑ ηγούνται της κατάταξης με την υψηλότερη βαθμολογία στον Global Soft Power Index όλων των εποχών 78,8, μια αύξηση από 74,8 το 2023, και κερδίζοντας την πρώτη θέση στην επιρροή, τέσσερις από τους οκτώ πυλώνες της ήπιας ισχύος και εννέα από τα 35 χαρακτηριστικά του εθνικού brand, συμπεριλαμβανομένων των χαρακτηριστικών “ηγέτης στην επιστήμη“, “επιρροή στις τέχνες και την ψυχαγωγία“, “ηγέτες που θαυμάζονται διεθνώς“, “χρήσιμοι σε χώρες που έχουν ανάγκη” και “υποστηρίζουν τις παγκόσμιες προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής“.

Ωστόσο, οι προκλήσεις στον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας, όπως η βία λόγω οπλοκατοχής και οπλοχρησίας και η αστυνομική βία, καθώς και η εμπλοκή σε διεθνείς συγκρούσεις, φαίνεται να υπονομεύουν ορισμένες από τις αντιλήψεις για την εθνική της ταυτότητα, όπως αποδεικνύεται από τη συνεχή πτώση της κατάταξης στα χαρακτηριστικά “εξαιρετικό μέρος για να επισκεφθείτε“, “καλές σχέσεις με άλλες χώρες“, “ασφαλές και προστατευμένο” και “φιλικό“, όπου οι ΗΠΑ υποχώρησαν άλλες εννέα θέσεις στην 112η.

Ο David Haigh της Brand Finance σημείωσε ότι “η συγκρουσιακή πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ – τόσο στο εσωτερικό όσο και διεθνώς – προκάλεσε σοβαρή διάβρωση της ήπιας ισχύος του έθνους κατά το τελευταίο έτος της θητείας του, γεγονός που αντανακλάται στο ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έχασαν προσωρινά την πρώτη τους θέση στον δείκτη 2021, αφού ανέκαμψαν υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν. Οι επερχόμενες προεδρικές εκλογές τον Νοέμβριο του 2024 θα είναι βαρυσήμαντες όσον αφορά τη μελλοντική κατεύθυνση των ΗΠΑ και τον τρόπο με τον οποίο το έθνος γίνεται αντιληπτό παγκοσμίως“.

Βρετανία

Το Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασε έναν κίνδυνο από την προσωρινή αστάθεια στα τέλη του 2022, η οποία προέκυψε από τις ταραχώδεις κυβερνητικές αλλαγές και τον θάνατο της βασίλισσας Ελισάβετ Β’. Φέτος, το Ηνωμένο Βασίλειο κατατάσσεται έβδομο στην κατηγορία “ισχυρή και σταθερή οικονομία” σε σύγκριση με την περσινή 12η θέση και βελτιώνεται στην κατηγορία “πολιτικά σταθερή και καλά κυβερνώμενη“, ανεβαίνοντας στη 12η θέση από την περσινή 16η. Η βαθμολογία του δείκτη Global Soft Power Index της χώρας, 71,8, συνεχίζει την ανοδική τάση από 67,3 το προηγούμενο έτος. Όπως και στις ΗΠΑ, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο πρόκειται να διεξαγάγει γενικές εκλογές φέτος, θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς τα αποτελέσματα θα επηρεάσουν την ήπια κοινωνική και πολιτική του ισχύ.

Κίνα και Γερμανία

Η Κίνα αντικαθιστά τη Γερμανία στην τρίτη θέση της κατάταξης της “ήπιας ισχύος”, βελτιώνοντας τη συνολική βαθμολογία της κατά +6,2, από 65,0 σε 71,2 – ταχύτερα από κάθε άλλη εθνική μάρκα στον Παγκόσμιο Δείκτη Ήπιας Ισχύος φέτος. Η άνοδος αυτή οφείλεται στη σημαντική βελτίωση των αντιλήψεων για την Κίνα σε βασικές μετρήσεις για τις επιχειρήσεις, το εμπόριο, την εκπαίδευση και την επιστήμη. Η Γερμανία έπεσε στην πέμπτη θέση, αφού κέρδισε την πρώτη θέση το 2021 και την τρίτη θέση τόσο το 2022 όσο και το 2023.

Η Γερμανία παρουσίασε στασιμότητα και σε πολλές περιπτώσεις διάβρωση των αντιλήψεων σε όλους τους τομείς φέτος, με σημαντική πτώση κατά 14 θέσεις στις καλές σχέσεις με άλλες χώρες σε σύγκριση με το 2023, μαζί με μειώσεις στη βοήθεια προς τις χώρες που έχουν ανάγκη και στις μετρήσεις αξιοπιστίας. Παρ’ όλα αυτά, η Γερμανία πέτυχε την πρώτη θέση στη Διακυβέρνηση και, παρά κάποιες μειώσεις στη βαθμολογία, παραμένει μεταξύ των ηγετών στην επιδίωξη ενός βιώσιμου μέλλοντος.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: economico.gr