Η Facebook Inc και η Google, οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες στη διαδικτυακή διαφήμιση, χρησιμοποίησαν σειρά συμφωνιών για να εδραιώσουν παράνομα τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά, αναφέρεται σε αγωγή που κατέθεσαν την Τετάρτη εναντίον της Google, το Τέξας και άλλες εννέα πολιτείες.

Η δημόσια συνεργασία

Η Google και το Facebook ανταγωνίζονται σε μεγάλο βαθμό στις πωλήσεις διαφημίσεων μέσω Διαδικτύου, καταλαμβάνοντας μαζί πάνω από το 50% της αγοράς παγκοσμίως. Οι δύο εταιρείς κατέληξαν σε μια δημόσια συμφωνία το 2018 να αρχίσουν να δίνουν στους πελάτες που διαφημίζονται στο Facebook την επιλογή να τοποθετούν διαφημίσεις στο δίκτυο συνεργατών της Google, αναφέρει η σχετική καταγγελία, προσθέτοντας ότι στελέχη στο υψηλότερο επίπεδο της ιεραρχίας των δύο εταιρειών υπέγραψαν τη συμφωνία.

Το «Project Jedi»

Για παράδειγμα, ένα blog για αθλητικά παπούτσια που χρησιμοποιεί λογισμικό από την Google για την πώληση διαφημίσεων, θα μπορούσε να έχει μερίδιο στα έσοδα ενός λιανοπωλητή υποδημάτων που αγόρασε διαφημίσεις στο Facebook. Η Google πέτυχε παρόμοιες συνεργασίες και με άλλες διαφημιστικές εταιρείες στο πλαίσιο της προσπάθειας να διατηρήσει το μερίδιό της στην αγορά, με τον εσωτερικής κατανάλωσης κωδικό «Project Jedi», ανέφερε πηγή με άμεση γνώση του θέματος.

Προνομιακή μεταχείριση

Ωστόσο, αυτό που η Google δεν ανακοίνωσε δημοσίως είναι ότι έδωσε στο Facebook προνομιακή μεταχείριση, τονίζεται στην καταγγελία. Το Facebook συμφώνησε να υποχωρήσει από τα σχέδιά του για υποστήριξη ανταγωνιστικού λογισμικού, το οποίο οι συνεργάτες του είχαν αναπτύξει για να βάλουν φρένο στην κυριαρχία της Google στην αγορά, αναφέρεται ακόμη στην καταγγελία.

Τα οφέλη του Facebook

«Το Facebook αποφάσισε να αμβλύνει την απειλή του ανταγωνισμού στο πρόσωπο της Google και στη συνέχεια να συνάψει συμφωνία για χειρισμό της αγοράς», υποστηρίζουν επίσης οι καταγγέλλουσες πολιτείες επικαλούμενες εσωτερικές συνομιλίες. Σε αντάλλαγμα, αναφέρεται στην αγωγή, το Facebook έλαβε διάφορα οφέλη, όπως πρόσβαση σε δεδομένα της Google και εξαιρέσεις πολιτικής που επέτρεψαν στους πελάτες του να λαμβάνουν αθέμιτα περισσότερες διαφημίσεις από ό,τι οι πελάτες άλλων συνεργατών της Google.

Διαψεύδει η Google

Ο εκπρόσωπος της Google Peter Schottenfels χαρακτήρισε ανακριβείς τις κατηγορίες των αμερικανικών Πολιτειών και είπε ότι το Facebook δεν λαμβάνει επιπλέον ή ειδικά δεδομένα. Το Facebook δεν απάντησε στα αιτήματα για σχολιασμό. Σύμφωνα με την αγωγή, Google και Facebook καθόρισαν το τιμολόγιο των διαφημίσεων και συνέχισαν να συνεργάζονται, αν και παραμένει ασαφές πώς και πότε οι εταιρείες φέρεται να χρησιμοποίησαν τη «συμφωνία κατανομής αγοράς».

H αγωγή των Πολιτειών

Ωστόσο, όπως αναφέρεται επίσης στην αγωγή, «δεδομένου του εύρους και του εκτεταμένου χαρακτήρα της συνεργασίας μεταξύ των δύο εταιρειών, Google και Facebook γνώριζαν πολύ καλά ότι η συμφωνία τους θα μπορούσε να προκαλέσει παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Οι δύο εταιρείες συζήτησαν, διαπραγματεύτηκαν και συνέταξαν μνημόνιο για τη μεταξύ τους συνεργασία». Οι προσφεύγουσες πολιτείες πάντως δεν κατηγορούν το Facebook για κάποιο αδίκημα.

Και έρευνα από το Δικαιοσύνης

Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ εξετάζει τη συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών ως μέρος της έρευνάς του για αντιμονοπωλιακή πολιτική από την Google, ανέφεραν έξι άτομα που έχουν γνώση της υπόθεσης. Ωστόσο, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο μήνυσε την Google για άλλη περίπτωση, τον Οκτώβριο, δεν έχει πάρει ακόμη θέση σχετικά με τη συμφωνία του 2018. Εκπρόσωπος του Υπουργείου Δικαιοσύνης δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.

Πηγή: The Wire/Reuters

Πηγή: economico.gr