Βραβεία Νομπέλ: Αντιφάσεις και Προβληματισμοί γύρω από τις Επικαιρότητες και τις Βραβεύσεις

Βραβεία Νομπέλ: Αντιφάσεις και Προβληματισμοί γύρω από τις Επικαιρότητες και τις Βραβεύσεις

Ο Οκτώβριος είναι σίγουρα ένας από τους πιο αγαπημένους μήνες για εκείνους που απολαμβάνουν τις διαφωνίες και τις ατέρμονες συζητήσεις για θέματα που часто δεν έχουν άμεση σχέση με την καθημερινότητά μας. Ο λόγος για τα βραβεία Νομπέλ, τα οποία απονέμει η Σουηδική Ακαδημία κάθε χρόνο κατά αυτή την περίοδο. Ιδιαίτερη σημασία έχουν τα «μη τεχνικά» βραβεία, δηλαδή αυτά για τα οποία μπορούμε να εκφράσουμε απόψεις χωρίς να χρειάζεται να έχουμε ειδικές γνώσεις στο σχετικό πεδίο.

Κάποιοι μπορεί να αναρωτήθηκαν πώς να επιλύσουν διαφορές για το Νομπέλ Ειρήνης, με παραδείγματα από την ιστορία, όπως το βραβείο που μοιράστηκαν το 1973 ο Χένρι Κίσινγκερ και ο Λε Ντοκ Θο για τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Φέτος, με πλήθος συγκρούσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, το βραβείο απονεμήθηκε στους επιζώντες των πυρηνικών καταστροφών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι.

Είναι γεγονός ότι η βράβευση αυτή μερικές φορές μοιάζει περισσότερο ως ενοχικό κατάλοιπο της Δύσης. Για παράδειγμα, αν και το βραβείο απονεμήθηκε φέτος στον ιαπωνικό οργανισμό Nihon Hidankyo για τον αγώνα του κατά των πυρηνικών όπλων, η στιγμή αυτής της βράβευσης είναι αξιοσημείωτη, δεδομένου του διαρκούς πυρηνικού κινδύνου που αντιμετωπίζουμε.

Πέρυσι, το βραβείο δόθηκε στην Ιρανή ακτιβίστρια Ναγκίς Μοχαμαντί, που μάχεται για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ελευθερία γυναικών στο Ιράν. Είναι φυσικό να αναρωτιέται κανείς αν η ίδια ευαισθησία θα υπήρχε αν το Ιράν ήταν σύμμαχος της Δύσης. Αυτό δεν αναιρεί τη σημασία της αναγνώρισης αυτών των θεμάτων, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύει τις αμφιβολίες γύρω από την αξιοπιστία αυτής της διαδικασίας.

Η λογοτεχνία δημιουργεί επίσης ζωντάνια στη συζήτηση γύρω από τα βραβεία, καθώς οι υποψηφιότητες παραμένουν μυστικές, οδηγώντας σε σπεκουλάρισμα και πολλές υποθέσεις σχετικά με το ποιος θα βραβευθεί. Η απογοήτευση και η γκρίνια που ακολουθούν την ανάδειξη ενός αουτσάιντερ, όπως ο Ντελίλο ή η Χαν Κανγκ, καταδεικνύουν την υποκειμενικότητα που περιβάλλει τη λογοτεχνία.

Ανεξαρτήτως των ερωτημάτων που προκύπτουν, είναι σαφές ότι τα βραβεία Νομπέλ συνεχίζουν να προκαλούν έντονες αντιδράσεις και διαφωνίες, αναδεικνύοντας την αντίθεση ανάμεσα στο αντικειμενικό και το υποκειμενικό που διέπει τη διαδικασία επιλογής τους. Πηγή: tovima.gr