F-35: Ασκήσεις... θάρρους στις ΗΠΑ, το κόστος του προγράμματος ανέβηκε στα 1,6 τρισ. δολάρια

Το ακριβότερο εξοπλιστικό πρόγραμμα στον κόσμο, το μαχητικό αεροσκάφος F-35 της Lockheed Martin, γίνεται ακόμη πιο ακριβό, σύμφωνα με κυβερνητικό παρατηρητήριο.

Εννέα χρόνια αφότου το Σώμα Πεζοναυτών κήρυξε τα πρώτα F-35 επιχειρησιακά, το Πεντάγωνο προβλέπει τώρα ότι το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του αεροσκάφους μέχρι το 2088 θα ανέλθει σε 1,58 τρισεκατομμύρια δολάρια, 44% υψηλότερο από την αρχική πρόβλεψη του 2018, ανέφερε τη Δευτέρα το Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης (GAO)σε μια νέα αξιολόγηση.

Ανησυχητικό σημάδι

Σύμφωνα με το Bloomberg, πρόκειται για άλλο ένα ανησυχητικό σημάδι για το F-35, το οποίο διαφημίζεται ως το πιο αόρατο και προηγμένο μαχητικό αεροσκάφος που υπήρξε ποτέ και βρίσκεται στο επίκεντρο του πολεμικού σχεδιασμού των ΗΠΑ. Παρά την υψηλή τιμή του και τα προβλήματα συντήρησης, οι ΗΠΑ και αρκετές συμμαχικές κυβερνήσεις – συμπεριλαμβανομένου του Ισραήλ – πετούν ήδη εκατοντάδες F-35, και έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη βοήθεια για την απόκρουση ενός καταιγισμού ιρανικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών που στόχευαν το Ισραήλ το Σαββατοκύριακο.

Το ραντάρ των F-35 βοήθησε στον εντοπισμό εισερχόμενων ιρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών εν πτήσει και μετέφερε πληροφορίες σε επίγειες μονάδες, σύμφωνα με ισραηλινό αξιωματούχο, ενώ τα μαχητικά αεροσκάφη κατέρριψαν επίσης μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Όμως, η έκθεση του GAO παρουσιάζει μια ανησυχητική εικόνα για την ετοιμότητα του αεροσκάφους, λέγοντας ότι η ανεπαρκής εκπαίδευση, η έλλειψη ανταλλακτικών και εξοπλισμού υποστήριξης και η μεγάλη εξάρτηση από τους εργολάβους σημαίνουν ότι η Πολεμική Αεροπορία, οι Πεζοναύτες και το Ναυτικό προβλέπουν ότι θα είναι σε θέση να πετάξουν το F-35 λιγότερο συχνά από ό,τι αρχικά ήλπιζαν.

Πτωτική τάση στη διαθεσιμότητα

Η συνολική διαθεσιμότητα του στόλου των F-35 παρουσιάζει σημαντική πτωτική τάση τα τελευταία πέντε χρόνια και καμία από τις παραλλαγές δεν πληροί τους στόχους διαθεσιμότητας – το ποσοστό του χρόνου που το αεροσκάφος μπορεί να εκτελέσει μία από τις αποστολές που του έχουν ανατεθεί“, σύμφωνα με την αξιολόγηση. “Ο στόλος των F-35 δεν εκπληρώνει τους περισσότερους από τους στόχους απόδοσης“. Αξιωματούχοι του Πενταγώνου δήλωσαν ότι “σημαντικές μειώσεις του κόστους του προγράμματος F-35 θα προέλθουν μόνο από λιγότερες πτήσεις των αεροσκαφών ή από τη μείωση του αριθμού των αεροσκαφών του στόλου“.

Η πρόοδος του Πενταγώνου για τη βελτίωση της ετοιμότητας θα εξεταστεί την Τρίτη το απόγευμα κατά τη διάρκεια ακρόασης από υποεπιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων για τις Ένοπλες Υπηρεσίες. Αντιμέτωπη με ένα συνολικό ποσοστό ετοιμότητας 54% τον Μάρτιο του 2023, η υπηρεσία προγράμματος F-35 του Πενταγώνου συγκάλεσε έναν “Πόλεμο για την ετοιμότητα” για να αυξήσει το συνολικό ποσοστό κατά 10% μέχρι τον περασμένο μήνα.

“Ελαφρώς καλύτερα”

Ο υποστράτηγος Μάικλ Σμιντ, υπεύθυνος του προγράμματος, ανέφερε ότι από τον Μάρτιο το ποσοστό ετοιμότητας του αμερικανικού στόλου για αποστολές ήταν κατά μέσο όρο 55,7%, αυξημένο ελαφρώς από την περσινή ετήσια ακρόαση. Έκτοτε, τα ποσοστά επιχειρησιακής ετοιμότητας έχουν αυξηθεί πάνω από τον στόχο του 64% για σύντομες περιόδους “ωστόσο, δεν έχουμε ακόμη διατηρήσει τα επίπεδα ετοιμότητας που αναμένουν οι χρήστες μας“, δήλωσε ο Σμιντ, προσθέτοντας ότι “παρόλο που τα στοιχεία αυτά δείχνουν μόνο μια μικρή βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος και τα ποσοστά αυτά παραμένουν απαράδεκτα“, η σημασία της προσπάθειας για τη βελτίωση της ετοιμότητας “δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί“.

Το Πεντάγωνο κήρυξε τον περασμένο μήνα το F-35 έτοιμο για πλήρη παραγωγή, μια απόφαση σε μεγάλο βαθμό συμβολική, επειδή η Lockheed ήδη συναρμολογεί τα αεροσκάφη. Οι ΗΠΑ έχουν τώρα υπό σύμβαση 881 από τα 2.456 αεροσκάφη που έχουν προγραμματίσει. Η απόφαση καθυστέρησε χρόνια πέρα από τον πιο πρόσφατο στόχο της για τον Απρίλιο του 2019, αλλά η ανακοίνωση μπορεί να δώσει κάποια διαβεβαίωση στα έθνη που έχουν δεσμευτεί να δαπανήσουν δισεκατομμύρια δολάρια για το αεροσκάφος. Η νέα αξιολόγηση δείχνει ότι ο στρατός προσπαθεί εδώ και χρόνια, με μικρή επιτυχία, να κάνει το F-35 λιγότερο δαπανηρό, συμπιέζοντας την αποτελεσματικότητα και μειώνοντας το κόστος για τα ανταλλακτικά και τις επισκευαστικές εγκαταστάσεις.

Εξάρτηση

Ένας σημαντικός παράγοντας του κόστους συντήρησης είναι η μεγάλη εξάρτηση του Πενταγώνου από τη Lockheed για υποστήριξη, ανέφερε το GAO. Το στοιχείο κόστους υποστήριξης συντήρησης, το οποίο καταγράφει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους συντήρησης που σχετίζεται με τον ανάδοχο, αποτελεί μεγάλο μέρος του F-35. Το Πεντάγωνο “επιδιώκει διευρυμένο κυβερνητικό έλεγχο του προγράμματος για τη μείωση του κόστους του προγράμματος και τη βελτίωση της απόδοσης του προγράμματος“, ανέφερε.

Από τον Δεκέμβριο, και οι τρεις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν το αεροσκάφος υπολείπονταν κατά πολύ από τους στόχους απόδοσης. Μόλις το 52% των F-35A της Πολεμικής Αεροπορίας θεωρούνταν μερικώς ικανά για αποστολές, υπολειπόμενο του στόχου του 80%. Για το Πολεμικό Ναυτικό, ο αριθμός αυτός ήταν 62% σε σύγκριση με τον στόχο του 75%, και οι Πεζοναύτες ανέφεραν παρόμοιους αριθμούς. Η Lockheed ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι συνεργάζεται με το γραφείο προγράμματος του Πενταγώνου “για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που υποβαθμίζουν την ετοιμότητα του F-35 και την εφαρμογή λύσεων“. Χαρακτήρισε το F-35 “ένα από τα πιο αξιόπιστα αεροσκάφη του αμερικανικού στόλου μαχητικών αεροσκαφών με πάνω από το 90% των εξαρτημάτων να αποδίδουν καλύτερα από ό,τι προβλεπόταν“.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: economico.gr