Γιατί η Meta «απειλεί» ότι θα αποσύρει τo Facebook και το Instagram από την Ευρώπη

Θα μπορούσε να μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, ωστόσο, για την ώρα βρίσκεται σε φάση… ρεαλιστικής εξέτασης από όλες τις πλευρές: η Ευρώπη θα μπορούσε να πάψει στο εγγύς μέλλον να έχει πρόσβαση σε δύο από τις δημοφιλέστερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης -και όχι μόνο- στον κόσμο.

Έκθεση-βόμβα

Όλα προέκυψαν από μια έκθεση της εταιρείας Meta, της «μητρικής» των Facebook και Instagram, προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ, όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι αν δεν εγκριθεί ένα νέο πλαίσιο μεταφοράς δεδομένων από τη Γηραιά Ήπειρο στις ΗΠΑ, η εταιρεία θα αναγκαστεί να απομακρύνει τα προϊόντα της από την Ευρώπη.

Όπως είναι φυσικό, η «λεπτομέρεια» αυτή προκάλεσε σούσουρο, αναγκάζοντας τη Meta να δηλώσει μεν ότι «δεν επιθυμεί και δεν σχεδιάζει» να αποσύρει τα προϊόντα της από την ΕΕ, αλλά να συμπληρώσει ως «αν δεν εγκριθεί ένα νέο πλαίσιο μεταφοράς δεδομένων μεταξύ χωρών στις οποίες λειτουργούμε, ή αν υπάρξει περιορισμός στον διαμοιρασμό δεδομένων μεταξύ των προϊόντων και των υπηρεσιών μας, θα προκύψουν προβλήματα στη δυνατότητά μας να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας και στον τρόπο που τις προσφέρουμε».

Αναζητώντας τη νέα Privacy Shield

Το όλο ζήτημα βρίσκεται στο τι κάνει η Meta με τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες της, καθώς τα δεδομένα αυτά, κατόπιν επεξεργασίας μετατρέπονται σε στοχευμένες διαφημίσεις και έσοδα για την εταιρεία. Όμως, για να γίνει αυτό, η Meta θα πρέπει να τα μεταφέρει σε servers της στις ΗΠΑ και εδώ μπαίνουν οι νόμοι της ΕΕ και οι διακρατικές συμφωνίες σχετικά με τη διατλαντική μεταφορά δεδομένων.

Μέχρι πρόσφατα, αυτά ρυθμίζονταν από μια συμφωνία με την ονομασία Privacy Shield, η οποία ήταν και το βασικό νομικό κείμενο που καθόριζε τη ροή δεδομένων από τις χώρες της ΕΕ και την Ελβετία προς τις ΗΠΑ και η οποία ακυρώθηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2020.

Σκληραίνει η Ευρώπη

Από τότε ΗΠΑ και ΕΕ προσπαθούν να συνάψουν μια νέα συμφωνία για τα δεδομένα, ωστόσο, φαίνεται ότι οι Βρυξέλλες διαρκώς αυξάνουν την πίεση προς τις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας: πρόσφατα ψηφίστηκε το νομοσχέδιο «Digital Services Act» από την ΕΕ, το οποίο περιορίζει τις στοχευμένες διαφημίσεις που κάνουν χρήση των δεδομένων των χρηστών. Επίσης, με πρακτικές όπως ο GDPR, περιορίζεται η επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών στην Ευρώπη, καθώς τίθενται συγκεκριμένοι και αυστηροί κανόνες, οι οποίοι, ωστόσο, προκαλούν ζημιά στα έσοδα εταιρειών όπως το Facebook, το Instagram, η Google, κλπ, καθώς περιορίζουν τη δυνατότητά τους να πωλούν στοχευμένη διαφήμιση.

Τι θα γίνει τελικά

Ειδικοί εκτιμούν ότι τελικά η Meta δεν πρόκειται να αποσύρει τις υπηρεσίες της από την Ευρώπη, καθώς η Γηραιά Ήπειρος είναι μία μεγάλη και επικερδής αγορά για την εταιρεία, ωστόσο οι εξελίξεις μπορεί να είναι απρόβλεπτες και έτσι κάθε ενδεχόμενο μένει υπό εξέταση. Η Meta, από τη μεριά της, θεωρεί πως θα μπορέσει να υπάρξει νέα συμφωνία για τη μεταφορά των δεδομένων μέσα στο 2022, χωρίς, ωστόσο, να μπορεί να προσδιορίσει κάποιος τι θα προβλέπει και πώς θα ρυθμίζει τη ροή των προσωπικών δεδομένων των χρηστών κατά τρόπο επωφελή για τις εταιρείες. Σημειώνεται, δε, ότι και η Apple αυστηροποίησε την πολιτική απορρήτου της κάνοντας λιγότερο αποδοτικές τις στοχευμένες διαφημίσεις.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: economico.gr