«Πέρυσι παρατήρησα ένα ηλιακό ρολόι σε ένα σχολείο και σκέφτηκα: για ποιο λόγο να μην κατασκευάσουμε και εμείς ένα; Έτσι, ζήτησα τη βοήθεια των συναδέλφων μου», λέει ο διευθυντής ενός γυμνασίου σε μεγάλη πόλη της Βορείου Ελλάδας. Αυτή η προσέγγιση υποδηλώνει ότι δεν περιμένει επιμόρφωση από κρατικούς φορείς, αλλά από τους συνεργάτες του.
Η πανδημία που έπληξε παγκοσμίως τα εκπαιδευτικά συστήματα ανέδειξε την τάση των ανθρώπων να αυτοθραύονται και να αναζητούν λύσεις από μόνοι τους. Όταν ξεκίνησε η τηλεκπαίδευση στα ελληνικά σχολεία πριν από πέντε χρόνια, οι εκπαιδευτικοί αντιμετώπισαν μεγάλες προκλήσεις, όπως αστάθειες στο διαδίκτυο και επικοινωνιακά προβλήματα. Συνειδητοποίησαν ότι οι εκπρόσωποι των υπουργείων δεν μπορούσαν να τους παρέχουν επαρκείς απαντήσεις στις ανάγκες τους.
Εντούτοις, οι εκπαιδευτικοί έπλευσαν σε αχαρτογράφητα νερά, δημιουργώντας ομάδες αλληλοβοήθειας στο διαδίκτυο. Ο ένας διδάσκει τον άλλον και έτσι καταφέρνουν να προχωρήσουν την εκπαίδευση. Οι ηλεκτρονικές κοινότητες που δημιουργήθηκαν εξακολουθούν να λειτουργούν και σήμερα.
Μια τέτοια κοινότητα, στο πλαίσιο μιας συζήτησης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, έγινε το πεδίο για να μοιραστεί ένας εκπαιδευτικός την εμπειρία του με το ηλιακό ρολόι που κατασκεύασε στο σχολείο του. Αμέσως, σχεδόν 50.000 άτομα από διάφορες σχολικές μονάδες είδαν την ανάρτηση και 1.500 ζήτησαν οδηγίες για να συμμετάσχουν στο ίδιο εγχείρημα.
Το αποτέλεσμα ήταν ένας κύκλος ηλεκτρονικών επιμορφώσεων, με τους εκπαιδευτικούς να μεταδίδουν τις τεχνικές γνώσεις τους και να κατασκευάζουν ηλιακά ρολόγια στα προαύλια πολλών σχολείων. Η δραστηριότητα αυτή προσέφερε ένα πλούσιο μάθημα STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά), συμμετέχοντας καθηγητές, μαθητές και άλλους ενδιαφερόμενους, χωρίς την ανάγκη περίπλοκων μαθηματικών.
Τα σχολεία μετατράπηκαν σε εργαστήρια γεμάτα εργαλεία και υλικά, με τον μαθηματικό και φυσικό λόγο να ενσωματώνονται σε μία πρακτική και διασκεδαστική εμπειρία. Οι συμμετέχοντες δημιούργησαν ισχυρές ομάδες και δεσμούς, αναδεικνύοντας τη δύναμη της ενσυναίσθησης στην εκπαίδευση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκπαιδευτικοί που πρωτοστάτησαν σε αυτή τη δράση θα έπρεπε να βραβευτούν από έναν υπουργό Παιδείας για την καινοτομία και τη συνεργατική τους προσέγγιση. Τα στοιχεία τους είναι στη διάθεση των ενδιαφερομένων.
Πηγή: tovima.gr