Το λιμάνι του κόλπου της Τάμπα στη Φλόριντα έχει ξεπεράσει τις επιδράσεις του τυφώνα Μίλτον, με ελάχιστες ζημιές, διαλύοντας τις ανησυχίες για την διαταραχή μιας κρίσιμης πύλης παραδόσεων καυσίμων. Παράλληλα, το λιμάνι Progreso στο Μεξικό προσπαθεί να επαναλειτουργήσει μετά την καταιγίδα. Η σημερινή παραγωγή πετρελαίου του Ιράν ανέρχεται σε περίπου 4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, εκ των οποίων τα 2 εκατομμύρια βαρέλια εξάγονται, κυρίως προς την Κίνα. Ωστόσο, οι επιθέσεις των Χούθι και ο περιορισμός της παραγωγής στη Λιβύη, που διέκοψε την παραγωγή της για ένα μήνα, επηρεάζουν την κατάσταση.
Αυτή τη στιγμή, οι αγορές πετρελαίου θα επηρεαστούν από την ενδεχόμενη κλιμάκωση της σύγκρουσης Ισραήλ – Ιράν και τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι. Ενώ υπάρχει πλεονάζουσα παραγωγή, η οποία παρέχει κάποια σταθερότητα στις τιμές, η αβεβαιότητα που δημιουργούν οι εντάσεις στην περιοχή προκαλεί ανησυχίες στην αγορά.
Η τιμή του αργού πετρελαίου είχε φτάσει στα 79,65 δολάρια το βαρέλι, με τις τιμές να αυξάνονται για τα συμβόλαια τύπου Brent και West Texas Intermediate. Τα ναύλα των VLCC έχουν επίσης σημειώσει άνοδο από το χαμηλό του 2024, καθώς η αγορά βγαίνει από την καλοκαιρινή ύφεση.
Η Κοινή Ομάδα Ασφάλειας JISG του ναυτιλιακού τομέα εξέδωσε νέες οδηγίες για τη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του ‘Αντεν, τονίζοντας ότι η απενεργοποίηση του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης AIS μπορεί να δυσκολέψει την ανίχνευση πλοίων, αλλά δεν θα αποτρέψει επιθέσεις. Επίσης, οι Χούθι αξιοποιούν την τεχνολογία για να εντοπίζουν τα πλοία σε πραγματικό χρόνο.
Οι επιθέσεις, όπως αυτή στο ελληνόκτητο τάνκερ “Σούνιο”, καθώς και οι πρόσφατες αναφορές για μειωμένες διελεύσεις μέσω του στενού Bab el Mandeb, δείχνουν ότι η κατάσταση στην περιοχή είναι τεταμένη. Οι αναλυτές της Poten & Partners υπογραμμίζουν ότι η κλιμάκωση της κρίσης θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε και την ιστορία του Σουέζ, όπου στο παρελθόν οι κρίσεις είχαν αντίκτυπο στη ναυτιλία και την εμπορική ροή, αναγκάζοντας τα πλοία να αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές. Οι προηγούμενες κλεισίματα της Διώρυγας του Σουέζ, όπως αυτή κατά τη διάρκεια του πολέμου των Έξι Ημερών, είχαν οδηγήσει σε μόνιμες αλλαγές στις εμπορικές διαδρομές, υπογραμμίζοντας την σημασία της σταθερότητας στην περιοχή για τις παγκόσμιες αγορές.
Πηγή: tovima.gr