Οι αυξήσεις τιμών φέρνουν πτώση του τζίρου των σούπερ μάρκετ

Ξεκινάει από σήμερα η σταδιακή διάθεση στα ράφια των σούπερ μάρκετ, προϊόντων που θα προσφέρονται σε έκπτωση 5% σταθερά για έξι μήνες, σύμφωνα με τη σχετική πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωση Τιμής” του υπουργείου Ανάπτυξης που τίθεται σε εφαρμογή. Στην πρωτοβουλία, που έχει στόχο την ανάσχεση των πληθωριστικών πιέσεων ιδιαίτερα στα είδη διατροφής, οι βιομηχανίες τροφίμων συμμετέχουν μέχρι στιγμής με 100 κωδικούς προϊόντων. Παράλληλα, εντατικοποιούνται οι έλεγχοι από την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα για πιθανή παραβίαση του νόμου περί αισχροκέρδειας.

Η υπουργική απόφαση για «κλειδωμένες» τιμές ορισμένων ειδών σε έκπτωση τουλάχιστον 5% και για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών, έχει ήδη δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ενημερώνουν ηλεκτρονικά τις υπηρεσίες του υπουργείου σε ποιά προϊόντα, ποιών εταιρειών έχουν δεχθεί ανατιμήσεις από τους προμηθευτές. “Στόχος να καταφέρουμε, τουλάχιστον, 500 κωδικοί προϊόντων να έχουν μείωση στο ράφι” τόνισε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, αναφερόμενος στην ειδική σήμανση που θα έχουν τα προϊόντα που θα συμμετέχουν στην δράση. Ο ίδιος συμπλήρωσε, ότι “οι καταναλωτές ήδη θα αρχίσουν να βλέπουν τις ειδικές σημάνσεις στα σούπερ μάρκετ για τα προϊόντα στα οποία μειώνεται η τιμή τους”.

Σε δήλωσή του στο ΑΠΕ/ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς δήλωσε, ότι “Η Ένωση ενθαρρύνει οποιαδήποτε τέτοια πρωτοβουλία. Το μόνο που ζητάμε είναι να γίνεται με έναν αποτελεσματικό τρόπο και όχι ιδιαίτερα γραφειοκρατικό που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας αλλά και σε λάθη ενδεχομένως”.

Εστιάζοντας στο μέτρο περί μόνιμης μείωσης τιμής, ο κ.Πεταλάς επισημαίνει, ότι αυτό που προσπαθεί να κάνει του υπουργείο με τη σταθερή μείωση 5% επί ένα εξάμηνο είναι να ενθαρρύνει προμηθευτές να προχωρήσουν σε μειώσεις στους τιμοκαταλόγους τους, στις προτεινόμενες τιμές. “Είναι ένα μέτρο που αν λειτουργήσει θα βοηθήσει σίγουρα στη μείωση των τιμών και στη μείωση του πληθωρισμού” τονίζει.

“Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι οι αιτίες που οδήγησαν στις ανατιμήσεις τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια ήταν πολύ ισχυρές, όπως το κόστος της ενέργειας, η δυσκολία της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και το κόστος μεταφοράς. Αρκετά από αυτά αρχίζουν να δείχνουν τάσεις υποχώρησης και ομαλοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν κάποιες επιχειρήσεις να αναλάβουν πρωτοβουλίες με στόχο τη μείωση των τιμών. Αλλά αυτό θα το δούμε στην πράξη και στα ράφια των σούπερ μάρκετ το επόμενο διάστημα”, είπε ο κ.Πεταλάς.

Από την πλευρά του, ο υπουγός Ανάπτυξης αναφέρει, πως αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες σε όλο το εύρος της αγοράς για να επιτευχθούν οι καλύτερες δυνατές τιμές για τον καταναλωτή.

Οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωση Τιμής” θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 σχετική έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19 Σεπτεμβρίου 2023. Επίσης, ορίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που θα φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν στη διάθεσή τους 25 ημέρες από τη στιγμή που ο προμηθευτής θα τους γνωστοποιήσει τη μείωση τιμής για να τοποθετήσουν το ειδικό ταμπελάκι στο ράφι. Σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων είναι η ΔΙΜΕΑ.

Πρόσθετα Μέτρα σε Εφαρμογή για την Πάταξη της Ακρίβειας

Στα μέτρα τα οποία θα αρχίσουν να εφαρμόζονται άμεσα, περιλαμβάνεται, ότι τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. Ευρώ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώσεις για οιαδήποτε αύξηση τιμής αφορά βασικά προϊόντα σε 59 συγκεκριμένες κατηγορίες. Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής θα αποστέλλονται στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη έως τις 15:00. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50 χιλ. Ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ.

Επίσης, οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ υποχρεούνται επίσης να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ενδεικτικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων. Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis, είτε στη ηλεκτρονική σελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: economico.gr