Νέα κρίση στο Σουέζ

Μια «νέα κρίση του Σουέζ» βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μερικές μέρες μετά από χτύπημα που δέχτηκε η MSC Mediterranean Shipping Co, η μεγαλύτερη στον κόσμο εταιρία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Το υποστηριζόμενο από το Ιράν κίνημα Χούθι της Υεμένης επιτίθεται τις τελευταίες εβδομάδες σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα –μια κρίσιμη διαδρομή που επιτρέπει στο εμπόριο Ανατολής-Δύσης, και ιδιαίτερα του πετρελαίου, να χρησιμοποιεί τη διώρυγα του Σουέζ προκειμένου να αποφύγει επιπλέον χρόνο και έξοδα κάνοντας τον περίπλου της Αφρικής.

Μετά από αυτήν την εξέλιξη ναυτιλιακοί κολοσσοί ανακοίνωσαν πως θα σταματήσουν να χρησιμοποιούν τη διώρυγα του Σουέζ, γεγονός που θα δημιουργήσει σοβαρές δυσλειτουργίες στο διεθνές εμπόριο και τη διεθνή οικονομία.

Τη Δευτέρα (18/12) ένα πλοίο νορβηγικής ιδιοκτησίας δέχτηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα, σε μια επίθεση που, σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους, προήλθε από το έδαφος της Υεμένης η οποία ελέγχεται από το τους Χούθι και οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν.

Η επίθεση στο πλοίο «Swan Atlantic» ήταν η τελευταία σε μια σειρά επιθέσεων σε πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα.

Απόρροια των παραπάνω ήταν η απόφαση της Κοινής Επιτροπής Πολέμου να επεκτείνει τη Δευτέρα το τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας που θεωρεί ότι ανήκει στα πιο επικίνδυνα ύδατα του κόσμου. Η επέκταση αυτή σημαίνει ότι θα αυξηθεί το χρονικό διάστημα που τα πλοία χρειάζονται κάλυψη κατά των πολεμικών κινδύνων. Το κόστος αυτής της κάλυψης έχει σχεδόν δεκαπλασιαστεί από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέσεις, ενώ οι τιμές σε αέριο και πετρέλαιο σημείωσαν άνοδο. 

Τη Δευτέρα, η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd AG, η οποία την Παρασκευή διέκοψε τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσε ότι και αυτή στέλνει αρκετά πλοία γύρω από τη νότια Αφρική αντί να περάσει από το Σουέζ. Αυτό θα συνεχιστεί μέχρι η διώρυγα και η Ερυθρά Θάλασσα να είναι και πάλι ασφαλείς, δήλωσε εκπρόσωπος.

Υπάρχουν 46 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν εκτραπεί γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής αντί να χρησιμοποιήσουν την Ερυθρά Θάλασσα και άλλα 78 που περιμένουν οδηγίες, δήλωσε ο Ράιαν Πίτερσεν, ιδρυτής της εταιρείας logistics Flexport στο X.

Η BP σταματά όλες τις διελεύσεις δεξαμενόπλοιων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας

Από τους κολοσσούς που σταματούν τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας δεν θα μπορούσε να λείπει και η BP η οποία έκανε επίσης γνωστό πως θα σταματήσει όλες τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά την κλιμάκωση των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία, ενισχύοντας τις ενδείξεις ότι το εμπόριο μέσω της ζωτικής σημασίας πλωτής οδού σταματάει.

Η αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας σημαίνει ότι τα πλοία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, αναγκάζοντάς τα να διανύσουν τον μακρύ δρόμο γύρω από την Αφρική. Με τον τρόπο αυτό, τα ταξίδια επιμηκύνονται κατά χιλιάδες μίλια, οι παραδόσεις φορτίων καθυστερούν και το κόστος των καυσίμων διογκώνεται. Αυξάνει επίσης τη ζήτηση για πλοία. Αυτό συμβαίνει επίσης τη στιγμή που μια εναλλακτική εμπορική διαδρομή – η διώρυγα του Παναμά – έχει επίσης περιοριστεί λόγω της ξηρασίας.

Μια εταιρεία πληρώματος που τοποθετεί χιλιάδες πληρώματα σε πλοία από μια δεξαμενή περισσότερων από 44.000 εργαζομένων δήλωσε νωρίτερα στο Bloomberg ότι συμβουλεύει τους πλοιοκτήτες να εξετάσουν εναλλακτικές λύσεις αντί της Ερυθράς Θάλασσας.

Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους εξετάζουν επειγόντως ένα σχέδιο για τη διασφάλιση της Ερυθράς Θάλασσας, μέσω της οποίας πρέπει να διέρχεται περίπου το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.

Η BP δήλωσε ότι η ευημερία του πληρώματός της αποτελεί προτεραιότητα της εταιρείας, υπογραμμίζοντας ότι οι εμπορικές πιέσεις περνούν προς το παρόν σε δεύτερη μοίρα στη λήψη αποφάσεων της εταιρείας.

Η διώρυγα έχει αναδειχθεί ως η κύρια διαδρομή για το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου τα τελευταία δύο χρόνια, ενισχυμένη από την όρεξη της Ευρώπης για το υπερ-ψυχρό καύσιμο ως κύριο υποκατάστατο του ρωσικού φυσικού αερίου που διοχετεύεται με αγωγούς.

Άνοδος σε αέριο και πετρέλαιο

Απόρροια των παραπάνω να εκτοξευθεί η τιμή της ενέργειας.

Τη Δευτέρα (18/12), η συνολική τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη αυξήθηκε έως και 13%. Ανοδικά κινήθηκαν και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου Brent.

Η απόφαση της BP ισχύει για όλα τα πλοία που κατέχει και ναυλώνει.

«Θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση υπό συνεχή επανεξέταση, ανάλογα με τις συνθήκες που εξελίσσονται στην περιοχή», ανέφερε η ανακοίνωση της BP.

Η προσέγγιση της BP και της Equinor θα ασκήσει πίεση σε άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Η Equinor επέλεξε να αλλάξει τη διαδρομή των πλοίων στην περιοχή, αλλά δεν έχει λάβει απόφαση για περαιτέρω δραστηριότητες, λέει η εκπρόσωπος Ellen Maria Skjelsbaek σε ένα email.

Η νορβηγική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου παρακολουθεί στενά την κατάσταση και βρίσκεται σε διάλογο με τους ιδιοκτήτες πλοίων που μεταφέρουν εμπορεύματα για λογαριασμό της και «άλλους παράγοντες του κλάδου».

Μια εταιρεία πληρωμάτων που τοποθετεί χιλιάδες πλήρωμα σε πλοία από μια ομάδα περισσότερων από 44.000 εργαζομένων είπε νωρίτερα ότι συμβούλευε τους ιδιοκτήτες να εξετάσουν το ενδεχόμενο εναλλακτικές λύσεις για την Ερυθρά Θάλασσα.

Η BP είπε ότι η ευημερία του πληρώματος της είναι η προτεραιότητα της εταιρείας, υπογραμμίζοντας ότι οι εμπορικές πιέσεις – προς το παρόν τουλάχιστον – βρίσκονται σε δεύτερη μοίρα στη λήψη αποφάσεων πολλών από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.

Ζητά στρατιωτική δράση η Bimco

Στο μεταξύ, η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco ζητά τον άμεσο τερματισμό των επιθέσεων στη διεθνή ναυτιλία

Η διεθνής ναυτιλιακή οργάνωση, πιστεύει ότι τα κράτη πρέπει να συνεργαστούν για να απομακρύνουν την τρέχουσα απειλή για τη διεθνή ναυτιλία και, εάν είναι απαραίτητο, να εξουδετερώσουν την απειλή με στρατιωτικά μέσα εντός των ορίων του διεθνούς δικαίου.

«Η Bimco απευθύνει σθεναρή έκκληση για κοινές προσπάθειες των εθνών για την προστασία της διεθνούς ναυτιλίας. Οι ναυτικοί δεν πρέπει να διακινδυνεύουν τη ζωή τους ενώ κάνουν τη δουλειά τους και διατηρούν τον εφοδιασμό του πλανήτη», λέει ο David Loosley, Γενικός Γραμματέας & Διευθύνων Σύμβουλος της BIMCO.

Πριν από ένα μήνα, άρχισε μια σειρά απρόκλητων επιθέσεων εναντίον εμπορικών πλοίων στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, το Bab El-Mandeb, τον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα. Πιστεύεται ευρέως ότι οι επιθέσεις προέρχονται από το προσκείμενο στο Ιράν κίνημα των Χούτι και ο αριθμός των επιθέσεων αυξάνεται σταθερά, απειλώντας την εμπορική ναυτιλία, σημειώνει η Bimco.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: economico.gr