Σε κατάσταση… βέρτιγκο μοιάζουν να έχουν μπει τα όργανα της ΕΕ, τα οποία δέχονται το ένα χτύπημα μετά το άλλο σχετικά με συμπεριφορές και πρακτικές των αξιωματούχων της.
Μετά το σκάνδαλο Qatargate που συγκλόνισε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά και τις έρευνες για αξιωματούχους του ΕΛΚ, το Politico αποκαλύπτει τις οργισμένες αντιδράσεις ευρωβουλευτών για τα δεκάδες δωρεάν πολυτελή ταξίδια αξιωματούχων και υπαλλήλων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα οποία χρηματοδοτήθηκαν από ιδιώτες, αφήνοντας οσμή λόμπινγκ και προσπάθειας επηρεασμού του «υπουργικού συμβουλίου» της ΕΕ.
Πληρωμένα ταξίδια
Όλα άρχισαν όταν το Politico ζήτησε από την Κομισιόν έγγραφα σχετικά με ταξίδια μελών και υπαλλήλων της. Τα στοιχεία έδειξαν ότι αξιωματούχοι της ΕΕ στον τομέα του ανταγωνισμού πήγαν σε 150 αποστολές που «πληρώθηκαν εξ ολοκλήρου ή εν μέρει από τρίτους» πέρυσι. Από αυτές τις αποστολές, τουλάχιστον 23 χρηματοδοτήθηκαν εν μέρει από δικηγορικά γραφεία, εταιρείες συμβούλων και βιομηχανικούς ομίλους.
Οι αποκαλύψεις από το Politico προκάλεσαν ανησυχίες μεταξύ πολιτικών και ακτιβιστών υπέρ της διαφάνειας, οι οποίοι φοβούνται ότι οι σχέσεις που έχουν οι λομπίστες της βιομηχανίας και οι αξιωματούχοι της ΕΕ, είναι ήδη πολύ στενές. Επίσης, οι αποκαλύψεις αυτές φαίνεται πως θα εντείνουν την πίεση στα μεγάλα θεσμικά όργανα της ΕΕ, τα οποία «ήδη πασχίζουν να αποκαταστήσουν τη φήμη τους εν μέσω μιας σειράς σκανδάλων που αφορούν καταγγελίες για διαφθορά».
«Αξιοθρήνητο»
«Αυτό είναι αξιοθρήνητο», δήλωσε στο Politico ο Ρενέ Ρεπάσι, Γερμανός ευρωβουλευτής της ομάδας S&D, τονίζοντας ότι ο κίνδυνος το προσωπικό να πραγματοποιεί πληρωμένα ταξίδια από εταιρείες «προκαλεί ατυχείς αμφιβολίες για την αμεροληψία» της Επιτροπής. Τον περασμένο μήνα, η Κομισιόν αυστηροποίησε τους δικούς της κανόνες σχετικά με τα έξοδα ταξιδιού, αφού το Politico αποκάλυψε ότι ο πρώην επικεφαλής μεταφορών της ΕΕ Χένρικ Χολολέι υπέγραψε τις δικές του δωρεάν πτήσεις στο Κατάρ.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι αξιωματούχοι δεν μπορούν πλέον να αποδέχονται χορηγούμενα ταξίδια ή διαμονή, εκτός αν πληρώνονται από πανεπιστήμια, κυβερνήσεις της ΕΕ και μεγάλους διεθνείς οργανισμούς όπως τα Ηνωμένα Έθνη ή η G20. «Δεν ξέρω πώς σκέφτηκαν ότι αυτό ήταν μια καλή ιδέα», δήλωσε ο Ντάνιελ Φρόιντ, Γερμανός βουλευτής των Πρασίνων, αρμόδιος για θέματα διαφάνειας και ακεραιότητας στις Βρυξέλλες. «Είναι καιρός η υπόθεση Χολολέι να οδηγήσει σε αλλαγές στην πρακτική της Επιτροπής».
«Πρέπει να εξακριβώσουμε τα γεγονότα»
Σύμφωνα με το Politico, οι εσωτερικοί κανόνες του Κοινοβουλίου σχετικά με τα ταξίδια είναι σαφέστατοι: οι ευρωβουλευτές πρέπει να δηλώνουν δημόσια τα ταξίδια και τη διαμονή τους μέχρι το τέλος του μήνα που ακολουθεί κάθε ταξίδι. Παράλληλα, η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δήλωσε ότι η Κομισιόν θα «εξετάσει» τα ταξίδια που πληρώθηκαν από δικηγορικά γραφεία και βιομηχανικούς ομίλους πέρσι. «Πρέπει να εξακριβώσουμε τα γεγονότα», δήλωσε μετά την εβδομαδιαία συνεδρίαση της Επιτροπής στο Στρασβούργο.
Πάντως, σύμφωνα με το δημοσίευμα του Politico, αρκετοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι αναγκάστηκαν να αποσυρθούν από συνέδρια ή να συμμετάσχουν εξ αποστάσεως και όχι αυτοπροσώπως λόγω του περιορισμένου προϋπολογισμού της Επιτροπής. «Νομίζω ότι είναι πραγματικά σημαντικό να μην καταπνίξουμε το έργο μας, διότι κάθε αποστολή είναι δικαιολογημένη», δήλωσε η Βεστάγκερ. «Δεν ταξιδεύουμε για αναψυχή όταν ταξιδεύουμε για δουλειά. Φυσικά, θα το εξετάσουμε για να δούμε αν τα πράγματα μπορούν να γίνουν διαφορετικά, όπως θα έπρεπε», τόνισε.
Πυρά κατά Μισέλ
Κι όλα αυτά την ίδια ώρα που ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ δέχεται πυρά καθώς το ταξίδι του στην Κίνα με ιδιωτικό αεροσκάφος κόστισε σχεδόν μισό εκατομμύριο ευρώ. «Η χρήση ιδιωτικού αεροπλάνου είναι πάντα μια επιλογή έσχατης ανάγκης», ανέφερε ο Μισέλ στο τηλεοπτικό δίκτυο RTL. Για το ταξίδι στην Κίνα, απάντησε ότι «για κάθε ένα από τα ταξίδια μπορούν να κοινοποιηθούν πολύ ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τους λόγους (των επιλογών)». Προσέθεσε επίσης ότι η αποστολή στην Κίνα ήταν «απολύτως απαραίτητη» και κατέστησε δυνατή «την αναβίωση του διαλόγου για τα ανθρώπινα δικαιώματα».
Σε ερώτηση για το εάν μπορούσε να ταξιδέψει με αεροπλάνο της γραμμής, ο Σαρλ Μισέλ απάντησε: «Όχι», προσθέτοντας ότι «λυπάμαι που ο τρόπος που παρουσιάζεται απομακρύνει την προσοχή από το θεμελιώδες ζήτημα: ποια θέση θέλουν οι άνθρωποι για την ΕΕ στον κόσμο;», ενώ ερωτηθείς για τη διαφορά στις δαπάνες με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο κ. Μισέλ σημειώνει ότι «η τάξη μεγέθους είναι παρόμοια». Σύμφωνα με το RTL, υπάρχει προϋπολογισμός 3,7 εκατομμυρίων για τους 27 Ευρωπαίους Επιτρόπους έναντι 2 εκατομμυρίων για τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.


Πηγή: economico.gr