Το εμπόριο πετρελαίου μεταξύ Κίνας και Ιράν έχει

Το εμπόριο πετρελαίου της Κίνας με το Ιράν έχει “παγώσει”, καθώς η Τεχεράνη παρακρατεί τις αποστολές και απαιτεί υψηλότερες τιμές από τον κορυφαίο πελάτη της, περιορίζοντας τη φθηνή προσφορά για τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο, δήλωσαν πηγές από διυλιστήρια και εμπορικές πηγές.

Ο ρόλος της Βενεζουέλας

Η περικοπή του ιρανικού πετρελαίου, το οποίο αποτελεί περίπου το 10% των εισαγωγών αργού της Κίνας και σημείωσε ρεκόρ τον Οκτώβριο, θα μπορούσε να στηρίξει τις παγκόσμιες τιμές και να συμπιέσει τα κέρδη των κινεζικών διυλιστηρίων. Η απότομη κίνηση, την οποία ένα στέλεχος της βιομηχανίας αποκάλεσε “αθέτηση“, θα μπορούσε επίσης να αντιπροσωπεύει “παρενέργεια” της μερικής άρσης τον περασμένο Οκτώβριο των αμερικανικών κυρώσεων για το πετρέλαιο της Βενεζουέλας, η οποία εκτρέπει τις αποστολές από τον παραγωγό της Νότιας Αμερικής προς τις ΗΠΑ και την Ινδία, ανεβάζοντας τις τιμές για την Κίνα καθώς οι αποστολές μειώνονται.

Στις αρχές του περασμένου μήνα οι Ιρανοί πωλητές είπαν στους Κινέζους αγοραστές ότι περιορίζουν τις εκπτώσεις για τις παραδόσεις του Δεκεμβρίου και του Ιανουαρίου του ιρανικού ελαφρού αργού σε 5 έως 6 δολάρια το βαρέλι κάτω από το χρονολογημένο Brent, δήλωσαν στο Reuters πέντε έμποροι που χειρίζονται το πετρέλαιο ή είναι εξοικειωμένοι με τις συναλλαγές. Οι συμφωνίες αυτές είχαν συναφθεί τον Νοέμβριο με εκπτώσεις γύρω στα 10 δολάρια το βαρέλι, είπαν οι έμποροι. “Αυτό θεωρείται εκτεταμένη αθέτηση και η εντολή για την αύξηση των τιμών προφανώς ήρθε από τα κεντρικά γραφεία στην Τεχεράνη, καθώς συγκρατούν τις προμήθειες και στους μεσάζοντες“, δήλωσε στέλεχος εμπορικών επιχειρήσεων με έδρα την Κίνα.

“Αδιέξοδο”

Στέλεχος κινεζικού μεσάζοντα που προμηθεύεται απευθείας από το Ιράν δήλωσε ότι το μέλος του ΟΠΕΚ “κρατάει πίσω ορισμένες αποστολές“, οδηγώντας σε “αδιέξοδο” μεταξύ των Κινέζων αγοραστών και των Ιρανών προμηθευτών. “Δεν είναι σαφές πώς θα τελειώσουν τα πράγματα“, δήλωσε το εν λόγω στέλεχος. “Ας περιμένουμε λίγο και ας δούμε αν τα διυλιστήρια είναι πρόθυμα να δεχτούν τη νέα τιμή“. Η Κίνα έχει εξοικονομήσει δισεκατομμύρια δολάρια αγοράζοντας συχνά πετρέλαιο με βαθιές εκπτώσεις από τους παραγωγούς που υπόκεινται σε κυρώσεις, το Ιράν, τη Βενεζουέλα και, πιο πρόσφατα, τη Ρωσία – χώρες που προμηθεύουν σχεδόν το 30% των εισαγωγών αργού της Κίνας.

Δεν είναι σαφές πόσο εκτεταμένες είναι οι περικοπές του Ιράν προς την Κίνα. Τουλάχιστον ένας αγοραστής έχει αποδεχθεί υψηλότερες τιμές: ένα διυλιστήριο με έδρα τη Shandong αγόρασε ένα φορτίο στα τέλη του περασμένου μήνα με εκπτώσεις μεταξύ 5,50 και 6,50 δολαρίων σε βάση παράδοσης εκ του πλοίου, δήλωσαν δύο έμποροι. Οι εκπτώσεις θα μπορούσαν να μειωθούν περαιτέρω, καθώς η τελευταία προσφορά που ακούστηκε ήταν 4,50 δολάρια, δήλωσαν οι έμποροι. Πέρυσι η μέση έκπτωση για το Iranian Light, μια βασική ποιότητα που αγοράζει η Κίνα με υψηλή απόδοση σε μεσαία αποστάγματα, ήταν περίπου 13 δολάρια, λένε οι έμποροι.

Οι “τσαγιέρες”

Οι αγοραστές εξακολουθούν να αγωνίζονται να βρουν λύση, καθώς οι νέες τιμές είναι πολύ υψηλές“, δήλωσε ένας αγοραστής με έδρα τη Shandong. “Αλλά δεδομένου ότι έχουν περιορισμένες επιλογές και η ιρανική πλευρά είναι πολύ σκληρή, τα περιθώρια για διαπραγματεύσεις τιμών είναι δύσκολα και δεν ευνοούν τους Κινέζους αγοραστές“. Τα μικρότερα ανεξάρτητα διυλιστήρια πετρελαίου της Κίνας, γνωστά ως “τσαγιέρες“, έχουν γίνει οι κορυφαίοι πελάτες της Τεχεράνης από τότε που αγόρασαν για πρώτη φορά ιρανικό πετρέλαιο στα τέλη του 2019. Αντικατέστησαν τα κρατικά διυλιστήρια, τα οποία σταμάτησαν να συναλλάσσονται με το Ιράν λόγω κινδύνου κυρώσεων

Οι “τσαγιέρες” απορροφούν περίπου το 90% των συνολικών εξαγωγών πετρελαίου του Ιράν, που συνήθως πλασάρονται ως πετρέλαιο προερχόμενο από τη Μαλαισία ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, λένε εμπορικές πηγές. Εν μέσω της διαμάχης για τις τιμές, οι συνολικές εξαγωγές του Ιράν και οι εισαγωγές της Κίνας από το Ιράν έχουν μειωθεί. Η Κίνα εισήγαγε περίπου 1,18 εκατ. βαρέλια ημερησίως (bpd) ιρανικού πετρελαίου τον περασμένο μήνα, μειωμένο από 1,22 εκατ. bpd τον Νοέμβριο και 23% από το ρεκόρ του Οκτωβρίου (1,53 εκατ. bpd), υπολογίζει η εταιρεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων Vortexa Analytics.

Ιράν όπως Ρωσία(;)

Αυτό αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των παγκόσμιων θαλάσσιων εξαγωγών αργού πετρελαίου του Ιράν, τις οποίες ένας άλλος ανιχνευτής, η Kpler, εκτιμά σε 1,23 εκατ. βαρέλια ημερησίως για τον Δεκέμβριο, από 1,52 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Νοέμβριο. Οι πλωτές αποθήκες στα ανοικτά του Ιράν και των κοντινών υδάτων αυξήθηκαν κατά περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια σε 15,5 εκατομμύρια βαρέλια την περασμένη εβδομάδα, αναφέρει η Kpler. “Οι Ιρανοί θέλουν να παίξουν το παιχνίδι των τιμών με την (ρωσική) ESPO. Αλλά δεν έχουν συνειδητοποιήσει πλήρως ότι η έκταση των κυρώσεων στο ιρανικό πετρέλαιο είναι διαφορετική από εκείνη στο ρωσικό“, δήλωσε στέλεχος σε ανεξάρτητο διυλιστήριο.

Η Ουάσινγκτον έχει επιβάλει κυρώσεις σε περισσότερα από 180 άτομα και οντότητες που σχετίζονται με τον πετρελαϊκό και πετροχημικό τομέα του Ιράν από το 2021, προσδιορίζοντας 40 πλοία ως αποκλεισμένη ιδιοκτησία των οντοτήτων στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Οι κυριότεροι περιορισμοί στο ρωσικό πετρέλαιο ήταν ένα ανώτατο όριο τιμών 60 δολαρίων το βαρέλι που επιβλήθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους. Ο μεγάλος αγοραστής, η Ινδία, έχει πληρώσει ως επί το πλείστον πάνω από 60 δολάρια για το ρωσικό πετρέλαιο, φτάνοντας τα 85,42 δολάρια τον Νοέμβριο, το υψηλότερο ποσό από τότε που η G-7 επέβαλε το πλαφόν.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: economico.gr