Νέο Εμβόλιο Προσφέρει Ελπίδες για Θεραπεία και Πρόληψη της Λοίμωξης από C. difficile

Ενα πρωτοποριακό εμβόλιο προσφέρει ελπίδες για την αντιμετώπιση και πρόληψη της λοίμωξης από το κολπίδιο Clostridioides difficile, γνωστό ως C. difficile ή C. diff. Οι έρευνες σε μοντέλα ζώων έχουν δείξει ότι το εμβόλιο μπορεί να προστατεύει από νέες και υποτροπιάζουσες λοιμώξεις. Συγκεκριμένα, επιτυγχάνει να «καθαρίζει» το βακτήριο από το έντερο και να προστατεύει τα ζώα ακόμα και μετά τη μόλυνσή τους. Αυτές οι εξελίξεις, όπως αναφέρουν οι επιστήμονες στην έρευνά τους δημοσιευμένη στο περιοδικό «Science», δημιουργούν προϋποθέσεις για κλινικές δοκιμές του εμβολίου σε ανθρώπους.

Το C. difficile είναι ένα βακτήριο που προκαλεί λοίμωξη με συμπτώματα που ποικίλλουν από διάρροια έως και σοβαρές βλάβες στο έντερο. Εξαπλώνεται μέσω ανθεκτικών σπορίων και προσβάλλει κυρίως ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, όπως οι ηλικιωμένοι και οι ασθενείς που λαμβάνουν συχνά αντιβιοτικά. Σημαντικό είναι ότι το 30%-40% των προσβεβαρημένων ατόμων εμφανίζουν υποτροπή της λοίμωξης, καθιστώντας την κατάσταση προκλητική.

Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχουν αποτελεσματικά εμβόλια για το C. difficile και η κύρια θεραπεία περιλαμβάνει χορήγηση αντιβιοτικών, τα οποία, όμως, δεν στοχεύουν μόνο στα «κακά» αλλά και στα «καλά» βακτήρια του εντέρου. Αυτό επιτρέπει στο C. difficile να αναπτυχθεί, καθώς εκκενώνει τοξίνες στο έντερο στην απουσία των επωφελών μικροοργανισμών.

Ο δρ. Μοχάμεντ-Γκάμπριελ Αλαμέχ, επίκουρος καθηγητής Παθολογίας και Εργαστηριακής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνιας, τόνισε ότι το νέο mRNA εμβόλιο επιτίθεται στο C. difficile χωρίς να επηρεάζει το φυσιολογικό μικροβίωμα του εντέρου. Ο Ντριου Βάισμαν, βραβευμένος με Νόμπελ Ιατρικής το 2023 και ειδικός στην έρευνα στα εμβόλια, σημείωσε ότι τα mRNA εμβόλια προσφέρουν ευελιξία και δύναμη στην ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος, ιδίως κατά τη διάρκεια μιας λοίμωξης.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα mRNA-LNP για την ανάπτυξη του εμβολίου, η οποία είναι επίσης υποκείμενη στα εμβόλια κατά της COVID-19. Αν το εμβόλιο αποδειχθεί αποτελεσματικό στους ανθρώπους, ενδέχεται να αναθεωρήσει τη θεραπεία για το C. difficile. Προγενέστερες προσπάθειες για την ανάπτυξη εμβολίων είχαν αποτύχει, αλλά η τρέχουσα προσέγγιση φέρνει νέες ελπίδες.

Η ερευνητική ομάδα, όπως επεσήμανε η Αλέξα Σέμον, ενδέχεται να δώσει ένα νέο εργαλείο για την αντιμετώπιση πολύπλοκων βακτηριακών λοιμώξεων, οι οποίες έχουν γίνει σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας λόγω ανθεκτικότητας στα αντιβιοτικά. Το Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνιας έχει ήδη κάνει σημαντικά βήματα στην έρευνα των mRNA εμβολίων για άλλες νόσους, υπογραμμίζοντας τη σημασία της πρωτοποριακής για την υγεία δημόσιας προσπάθειας.

Πηγή: tovima.gr