Σημαντική αύξηση ναύλων εμπορευματοκιβωτίων από Ασία λόγω Χούτι

Αύξηση του κόστους λειτουργίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και των ναύλων μεταφοράς προϊόντων από την Ασία στη Δύση μέσω Ινδικού Ωκεανού και Αραβικής Θάλασσας, προκαλούν οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Σιιτών ανταρτών Χούτι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στον Κόλπο του Άντεν, στο στρατηγικής σημασίας στενό Μπαμπ Ελ Μαντέμπ (Πύλη των Δακρύων) και στην Ερυθρά Θάλασσα, παρά τη σύσταση ad hoc διεθνούς ναυτικού συνασπισμού υπό Αμερικανική διοίκηση για την αποτροπή τους.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Linerlytica, 262 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχαν εκτραπεί προς τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότιο Αφρική έως τις 31 Δεκεμβρίου με συνολική χωρητικότητα 3,4 εκατ. TEUs ή το 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Για την αποφυγή του κινδύνου στα πληρώματα, στα πλοία και στα μεταφερόμενα αγαθά από τυχόν επιθέσεις των Χούτι, 18 ναυτιλιακές εταιρείες – κυρίως μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – έχουν επιλέξει τον περίπλου της Νοτίου Αφρικής, γεγονός που προσθέτει χρόνο και κόστος στους εμπορικούς πλόες για όλους τους εμπλεκόμενους.

Η αναδρομολόγηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του περίπλου της Αφρικής έχει αυξήσει τις αντίστοιχες τιμές μεταφοράς από την Ασία προς την Ευρώπη κατά περίπου 86% στη spot αγορά ναύλων, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index (FBX). Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών, από 2.452 Δολάρια ΗΠΑ έχει αυξηθεί σε 4.042 Δολάρια ΗΠΑ λόγω των επιθέσεων των Χούτι. Επίσης, οι τιμές για παράδοση από την Ασία στη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 2.774 Δολάρια, στα 5.175 Δολάρια, ανά εμπορευματοκιβώτιο.

Ο δείκτης Shanghai Containerized Freight Index κατέγραψε επίσης αύξηση 80% στις τιμές spot από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη την εβδομάδα έως τις 29 Δεκεμβρίου. Οι τιμές αυξήθηκαν στα 2.694 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο σε μια εμπορική διαδρομή στην οποία οι ναύλοι ήταν κάτω από 1.000 Δολάρια για σχεδόν έναν χρόνο. Επίσης, οι τιμές από την Κίνα προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 70%, στα 3.491 Δολάρια ανα εμπορευματοκιβώτιο.

Αύξηση λειτουργικού κόστους αντιμετωπίζουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία που συνεχίζουν να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς αυξάνονται τα ασφάλιστρα πλοίου, πληρώματος και εμπορευμάτων, ενώ παράλληλα απαιτείται η εγκατάσταση προστατευτικών μέτρων περιμετρικά του καταστρώματος, ενδεχομένως και η πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού ασφαλείας με πολεμική εμπειρία – επισήμως ή ανεπισήμως.

Στα δεξαμενόπλοια καταγράφεται μικρότερη μείωση στη διάπλευση της Ερυθράς Θάλασσας, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί. Σύμφωνα με την Clarksons Research, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ παραμένει αντίστοιχος με το επίπεδο πριν από τις επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή, οι οποίες αυξήθηκαν απότομα τον Δεκέμβριο.

Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 8% του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών, του 12% του πετρελαίου που διακινείται μέσω θαλάσσης και του 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: economico.gr