Σούπερ μάρκετ

Πωλήσεις 11,18 δισ. Ευρώ πραγματοποίησαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα το οικονομικό έτος 2022, αυξημένες κατά 870,04 εκατ. ευρώ ή κατά 8,44% σε σύγκριση με το 2021.

Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη “Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2023” των εκδόσεων Boussias Media που πραγματοποιήθηκε στις 35 μεγαλύτερες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ της χώρας, “πρόκειται για την έκτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής ανόδου των κλαδικών πωλήσεων, με την αύξηση την τελευταία πενταετία να υπερβαίνει το 43% και τα 3,39 δισ. ευρώ.”

Όπως αναφέρεται στην έκδοση, “Η διαδρομή αυτή των πωλήσεων αποδίδεται στην επίδραση της πανδημίας και των lockdowns, στην πλήρη επαναλειτουργία του άλλοτε δικτύου της Μαρινόπουλος, στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου έναντι ανταγωνιστικών προς αυτόν δικτύων και στις πληθωριστικές πιέσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Ειδικά το 2022, όμως, η επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στις πωλήσεις σε αξία, που αυξήθηκαν, συνοδεύτηκε πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, από τη μείωσή τους σε όγκο, πράγμα που πρέπει να προβληματίσει”.

Η κατάταξη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με βάση τις πωλήσεις

Τη μεγαλύτερη αύξηση σε αξία πωλήσεων στον κλάδο το 2022 είχε ο όμιλος Σκλαβενίτη – τζίρος 4,48 δισ. Ευρώ, +12,29% ή +489,93 εκατ. Ευρώ σε σύγκριση με το 2021 – ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκε η ΑΒ Βασιλόπουλος με ετήσιες πωλήσεις 1,98 δισ. Ευρώ (+0,78%). Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Μετρό με σημαντική αύξηση πωλήσεων 9,49% και ετήσιο τζίρο 1,50 δισ. Ευρώ, την οποία ακολούθησε ο όμιλος Μασούτη, με αύξηση πωλήσεων 6,42%, που ανήλθαν σε 940,22 εκατ. Ευρώ. Η Πέντε (Γαλαξίας) βρέθηκε ακόμα μια χρονιά στην πέμπτη θέση της κατάταξης, με μικρή αύξηση 1,96% και πωλήσεις 513,52 εκατ. Ευρώ, ενώ η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός κατέλαβε την έκτη θέση στη σχετική κατάταξη, με ισχυρή άνοδο 18,58% και ετήσιες πωλήσεις 497,81 εκατ. Ευρώ (και λόγω εξαγορών), ενώ ακολούθησαν η Market In με ετήσιες πωλήσεις 375,30 εκατ. Ευρώ (+6,20%), η Bazaar με αύξηση 14,32% στα 223,58 εκατ. ευρώ, η Εγνατία με αύξηση 16,04% στα 160,08 εκατ. Ευρώ, ενώ τη δεκάδα έκλεισε η εταιρεία Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, με πωλήσεις 98,22 εκατ. Ευρώ, αυξημένες κατά 6,03% έναντι του 2021.

Μείωση της κερδοφορίας των σούπερ μάρκετ το 2022

Αθροιστικά, οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες του κλάδου των σούπερ μάρκετ παρουσίασαν το 2022 μειωμένα κέρδη συγκριτικά με το 2021.

Συνολικά οι δέκα μεγάλοι του κλάδου εμφάνισαν καθαρά προ φόρων κέρδη 144,35 εκατ. Ευρώ, μειωμένα κατά 28,07% σε σύγκριση με το 2021, όταν είχαν διαμορφωθεί σε 200,69 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των “δέκα” διαμορφώθηκε το 2022 σε 1,34% έναντι 2,03% το 2021 (και 1,75% το 2019).

Η τάση αυτή ήταν γενική στις επιχειρήσεις του κλάδου και οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του λειτουργικού κόστους και του κόστους διαχείρισης των αποθεμάτων-αγορών, λόγω των ανατιμήσεων. Επιπλέον, ο δείκτης συνολικού μεικτού κέρδους για τους δέκα μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες παρουσίασε μικρή μείωση στο 26,84% έναντι 27,20%. Υπενθυμίζεται ότι η ισχύς του Ν.4903/2022 “πάγωσε” τα περιθώρια κέρδους των προϊόντων διαβίωσης-διατροφής στο επίπεδο του Αυγούστου του 2021.

Το λειτουργικό κόστος παρουσίασε νέα αύξηση, ανερχόμενο σε 24,25% έναντι 23,79%, ενώ το χρηματο-οικονομικό κόστος έμεινε σχεδόν αμετάβλητο σε 1,03%, έναντι 1,11% το 2021. Ως εκ τούτου ο δείκτης λειτουργικού περιθωρίου κέρδους (EBIT προ χρηματο-οικονομικού κόστους) περιορίστηκε σε 2,59% έναντι 3,41% την προηγούμενη χρονιά, σε συνήθη για τον κλάδο επίπεδα. Μια πιο ρεαλιστική εικόνα δίνει ο δείκτης προ χρηματο-οικονομικού κόστους και αποσβέσεων (EBITDA), ο οποίος, ενσωματώνοντας την αυξητική τάση των αποσβέσεων και ειδικά των αποσβέσεων μισθώσεων (που πρωτοεμφανίστηκαν το 2019), παρουσίασε αισθητή μείωση και διαμορφώθηκε σε υψηλό για τον κλάδο επίπεδο συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια, από 6,18% το 2021 σε 5,26% το 2022 για τους “δέκα” και από 6,05% σε 5,10% αντίστοιχα για όλες τις 35 εταιρείες της μελέτης.

Σε 11,36% περιορίστηκε η απόδοση ιδίων κεφαλαίων στις 10 μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ

Η απόδοση των ίδιων κεφαλαίων εξαιτίας του συνδυασμού της αύξησής τους και της μείωσης της καθαρής κερδοφορίας εμφάνισε σημαντική μείωση. Στους δέκα μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες υποχώρησε από 17,49% το 2021, σε 11,36% το 2022, ενώ στο σύνολο των 35 εταιρειών καταγράφηκε αντίστοιχη πτώση από 17,85% σε 11,71%.

Η σημαντική αύξηση των πωλήσεων το 2022 απέδωσε μία αναλογικά πολύ μικρότερη αύξηση των υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές, ενώ οι υπόλοιπες υποχρεώσεις παρουσίασαν μείωση. Έτσι, ο δείκτης γενικής ρευστότητας για το σύνολο των 35 εταιρειών αυξήθηκε εκ νέου από 62,18% σε 63,87% (είχε υποχωρήσει σε 56,94% το 2020). Πρόκειται για μια σημαντική βελτίωση της γενικής ρευστότητας σε συνήθη επίπεδα για τον κλάδο, αν και επισημαίνεται, ότι η άμεση ρευστότητα παραμένει σε χαμηλό επίπεδο.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

div style=”margin-bottom: 40px” id=”sas_80652″>

Πηγή: economico.gr