Οι Πολιτικές Σχέσεις και ο Ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην Ελληνική Δημοκρατία

Οι Πολιτικές Σχέσεις και ο Ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην Ελληνική Δημοκρατία

Η αλληλεπίδραση μεταξύ πολιτικής και ΜΜΕ στην Ελλάδα έχει εξελιχθεί σε ένα περίπλοκο και δυναμικό παιχνίδι εξουσίας, με πέντε καθοριστικές περιόδους. Η πέμπτη περίοδος (2019-2023) εισάγει μια νέα κανονικότητα στη σχέση αυτή, εν μέσω κρίσεων όπως η πανδημία και η κλιματική κρίση. Η ΝΔ υιοθετεί μια συγκεντρωτική προσέγγιση στη διαχείριση των πληροφοριών, επωφελούμενη από τη μαζική χρήση των νέων και παραδοσιακών ΜΜΕ, σε μια εποχή που οι ψηφιακές γνωμέςνονται πολλές και η κεντρική διαχείριση της πληροφορίας γίνεται δύσκολη.

Ακολουθεί η τέταρτη περίοδος (2010-2019), που χαρακτηρίζεται από την αποκαθήλωση και την κατάρρευση του δικομματισμού. Οι νέες πολιτικές δυνάμεις αναδύονται, ενώ τα παραδοσιακά ΜΜΕ χάνουν την επιρροή τους. Διεξάγονται διαγωνισμοί για τις άδειες των τηλεοπτικών καναλιών, προκαλώντας συγκρούσεις μεταξύ κυβέρνησης και ΜΜΕ. Η αξιοπιστία των παραδοσιακών μέσων καταρρέει, με τα εναλλακτικά και ψηφιακά μέσα να κερδίζουν έδαφος.

Η τρίτη περίοδος (1996-2009) σηματοδοτεί την εδραίωση του πολιτικομιντιακού συστήματος, όπου οι σχέσεις πολιτικής και ΜΜΕ γίνονται στενότερες από ποτέ. Η επαγγελματική πολιτική επικοινωνία αναδύεται, και οι νέοι επιχειρηματίες των ΜΜΕ επεκτείνουν την επιρροή τους σε ετερόκλητους τομείς. Η έννοια της «διαπλοκής» επαναφέρει την πολιτική αντιπαράθεση στο προσκήνιο.

Η δεύτερη περίοδος (1989-1996) σηματοδοτεί μεταβατικές εξελίξεις, όπως η συγκυβέρνηση ΝΔ-Ενιαίου Συνασπισμού και η επαγγελματοποίηση της πολιτικής επικοινωνίας με την είσοδο Αμερικανών συμβούλων. Η ιδιωτική τηλεόραση αλλάζει τις πολιτικές αλληλεπιδράσεις, με το πρώτο τηλεοπτικό debate να γίνεται γεγονός το 1996.

Η πρώτη περίοδος (1974-1989) χαρακτηρίζεται από πολωμένο πολιτικό ανταγωνισμό και την κυριαρχία του Τύπου. Ο δικομματισμός κυριαρχεί και ο Τύπος καθορίζει την πολιτική ατζέντα, μέχρι την αποκάλυψη του σκανδάλου Κοσκωτά, το οποίο αλλάζει τις σχέσεις μεταξύ ΜΜΕ και πολιτικής.

Η συνύφανση Πολιτικής και ΜΜΕ στη Μεταπολίτευση είναι έντονη και έχει σημαντικές επιπτώσεις στη Δημοκρατία, με αποτύπωμα που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Πηγή: tovima.gr